Udržitelnost jako faktor úspěchu

Udržitelné produkty otevírají zpracovatelům dřeva klasickou oboustranně výhodnou situaci, říká Dr. Albert Rössler, vedoucí výzkumu a vývoje u rakouského výrobce barev ADLER: Otevírají nové obchodní oblasti a současně umožňují větší bezpečnost a efektivitu procesu zpracování. V našem rozhovoru Dr. Rössler také hovořil o mnoha aspektech udržitelnosti, výzvách v procesu rozvoje a fascinujícím konceptu oběhového hospodářství.
21. 7. 2021

Téma udržitelnosti je v současné době hodně diskutované. Do jaké míry však může být lak skutečně udržitelný?

Udržitelnost je nesmírně mnohostranné téma, které jde daleko za klasickou ochranu životního prostředí. Nakonec je vše udržitelné, což nemá nepříznivý vliv na náš životní prostor, tj. Nemá škodlivý vliv na životní prostředí, zdraví, klima nebo dostupné zdroje. U našich produktů to v praxi znamená: Vysoký podíl přírodních a obnovitelných surovin je stejně udržitelný jako vyhýbání se toxickým látkám nebo látkám škodlivým pro životní prostředí. Kromě toho je zde bezpečnost aplikace, dobrá bilance emisí nebo spotřeba materiálu a energie. Environmentální aspekt je tedy důležitý, ale existuje také řada dalších aspektů, které vytvářejí přidanou hodnotu z hlediska udržitelnosti.

Jak dlouho existují udržitelné laky?

Udržitelné laky v zásadě existovaly ještě předtím, než vůbec přišel termín udržitelnost. Ve společnosti ADLER jsme začali intenzivně pracovat s vodou ředitelnými laky již v 70. letech - nízký obsah VOC je i dnes zásadní součástí každého udržitelného  laku. Kromě toho jsme z receptur dávno odstranili přísady škodlivé pro životní prostředí a zdraví - tj. těžké kovy, karcinogenní nebo toxické látky. Dnes je většina našich laků také bez syntetických nanomateriálů a změkčovadel. Zatímco na začátku byla pozornost zaměřena hlavně na problematiku životního prostředí v užším smyslu, v posledních 10 nebo 15 letech se stále více prosazuje širší perspektiva, která zohledňuje nejen samotný produkt, ale celý jeho životní cyklus - od surovin přes výrobu a zpracování až po likvidaci.

Osvědčení o oběhové ekonomice „Cradle to Cradle“ hraje pro ADLER důležitou roli. Proč?

Zjednodušeně řečeno, certifikáty na ochranu životního prostředí a udržitelnost jsou nyní často využívané a většina z nich má velmi podobné požadavky na produkt. Certifikace „Cradle to Cradle“ jde však o krok dále a kontroluje celý produktový cyklus. Cílem „Cradle to Cradle“ je, aby se příslušný produkt vrátil zpět do oběhu na konci svého životního cyklu. Odpad není odpad, ale cenný zdroj - tato myšlenka nás zaujala.

Jak probíhá proces vyvíjení nového udržitelného laku?

Liší se to případ od případu. Někdy dále rozvíjíme stávající recepturu ve směru udržitelnosti, například výměnou fosilních surovin za obnovitelné suroviny. Někdy přichází určité požadavky od zákazníka, které chceme implementovat. Jiné produkty se naopak vyvíjejí od nuly, například náš nový udržitelný lak na nábytek Bluefin Terra-Diamond. Pak je důležité vybrat ty správné suroviny a vyvinout optimální recepturu, která v každém ohledu splňuje naše požadavky - koneckonců, lak by nesmí být „pouze“ udržitelný, ale musí také splnit naše vysoké standardy, pokud jde o kvalitu a odolnost, vlastnosti, zpracování a vzhled.

Kromě surovin hraje důležitou roli pro udržitelné laky také energetická bilance. Jakým způsobem?

I pokud jde o energii, musíte vzít v úvahu celý produktový cyklus: Kolik energie se spotřebuje na výrobu surovin, kolik se použije na výrobu laku a jaké jsou způsoby dodání? Ve společnosti ADLER používáme pouze elektřinu z udržitelných zdrojů a neustále optimalizujeme naši energetickou účinnost - naším cílem je snížit naši celkovou spotřebu energie do roku 2025 o 5%, a to navzdory zvýšení objemu výroby. Dalším důležitým aspektem je energie spotřebovaná zákazníkem - při nanášení barev, sušení nebo broušení. Každá kilowatthodina elektřiny ušetřená v těchto procesech se vyplatí dvakrát: na jedné straně v ekologické rovnováze, na druhé straně v peněžence zákazníka. Klasická situace oboustranně výhodná - chovám se udržitelně a současně šetřím náklady na energii.

Jak se vyvíjí trh s udržitelnými produkty?

Již léta existuje jasný vzestupný trend, ale stále se drží na relativně nízké úrovni. V naší strategii udržitelnosti jsme stanovili cíl generovat 20% našeho celkového prodeje s udržitelnými produkty do roku 2025 - myslím, že je to naprosto možné. Na jedné straně je stále více koncových zákazníků, kteří požadují ekologické, udržitelné nebo veganské nejen potraviny nebo oblečení, ale například i u svého vybavení interiéru. Na druhé straně si zpracovatelé stále více uvědomují, že při používání udržitelných produktů mají prospěch sami: Protože ve své vlastní společnosti dosahují zdravějších a bezpečnějších pracovních procesů, šetří odpad a emise a snižují spotřebu energie. Se správnými produkty jste navíc v rané fázi připraveni na budoucí přísnější právní předpisy a pracujete s kvalitními produkty. A konečně je to také otázka postoje: všichni víme, že máme společnou odpovědnost za klima a životní prostředí - tuto odpovědnost bychom měli mít také v našem pracovním prostředí.

Stále existují výhrady ohledně kvality ekologických produktů. Jsou oprávněné?

Při vývoji ekologických produktů samozřejmě došlo k určitým technickým problémům, to je však minulost. Dnes, když používáte udržitelné produkty, nemusíte dělat žádné kompromisy. Pokud jde o kvalitu nebo zpracovatelnost, jsou tyto laky naprosto srovnatelné s běžnými. Naopak, zpracovatelé často mají dokonce rozhodující výhody, protože udržitelné produkty jsou optimalizovány z hlediska odpadu a emisí nebo mohou být zpracovány obzvláště efektivně.

Společnost ADLER nedávno představila zelenou produktovou řadu. Proč?

Nyní můžeme našim zákazníkům nabídnout udržitelná řešení povrchových úprav pro všechny oblasti - od okenních systémů až po laky na nábytek, od profesionálních až po kutilské výrobky. Obrazně řečeno: každý povrch v domě může být ošetřen udržitelným produktem ADLER. Proto jsme nyní tyto produkty spojili do zelené řady. Za tímto účelem jsme podrobili každý jednotlivý výrobek komplexní interní certifikaci založené na objektivních kritériích, která jsou naprosto rovnocenná s kritérii běžných ekoznaček. Pouze výrobky, které dosahují nejvyššího standardu v kategorii Životní prostředí, Zdraví a bezpečnost a Trvanlivosti, se dostávají do zelené řady. Každý zelený produkt má svůj vlastní list udržitelnosti, ve kterém je transparentně zdokumentován výsledek této certifikace. To znamená: naši zákazníci dostávají od společnosti ADLER testovanou kvalitu, na kterou jsou zvyklí také v oblasti ochrany životního prostředí.

Jaký vývoj očekáváte v oblasti udržitelných laků v příštích několika letech?

Očekávám mnoho vzrušujících změn v oblasti surovin, a to nejen z hlediska udržitelnosti - klíčové slovo obnovitelné suroviny -, ale také z hlediska funkčnosti. Druhým ústředním tématem je energetický sektor, i zde vidím velký potenciál. Bude čím dál důležitější, aby jednotlivá průmyslová odvětví úzce spolupracovala. V minulosti se již ve společnosti ADLER objevilo mnoho důležitých inovací ze společných projektů se zákazníky, s výrobci surovin nebo systémů a samozřejmě s vědeckými institucemi. Takové inovační workshopy budou v budoucnu stále důležitější.

Rozhovor v nezkrácené verzi

Plnou verzi rozhovoru v původním jazyce si můžete stáhnout zde.

ADLER - V našich žilách proudí barva

Se 630 zaměstnanci je ADLER předním rakouským výrobcem barev, laků a prostředků na ochranu dřeva. Společnost založenou v roce 1934 Johannem Berghoferem, dodnes rodinný podnik, řídí ve třetí generaci Andrea Berghoferová. Téměř 21 000 tun barvy každoročně opouští továrnu ve Schwazu a dostává se k zákazníkům ve více než 30 zemích po celém světě. ADLER má distribuční společnosti v Německu, Itálii, Polsku, Holandsku, Švýcarsku, České republice a na Slovensku; jediným výrobním místem je ADLER-Werk Lackfabrik ve Schwazu / Tyrolsku (AT). ADLER je první společností ve svém oboru, která je od roku 2018 100% klimaticky neutrální. Společnost ADLER snížila svou ekologickou stopu na minimum pomocí mnoha opatření. Zbytkové emise, kterým se i navzdory všem těmto opatřením nelze vyhnout, kompenzuje společnost ADLER koupí uznávaných certifikátů o ochraně klimatu, čímž pomáhá financovat nové projekty v oblasti ochrany klimatu.

 

© by adler-lacke.com