Tmavé tóny, jasná radost – díky ADLER: Černé dřevěné fasády budí nadšení

Nápadně nenápadné: Tmavé barevné lazury se stále více prolínají se světem dřevěných staveb. Architekti, projektanti a investoři využívají možností moderního designu fasády v elegantních černých tónech.
20. 1. 2023

Onyxschwarz? Puma? Turmalinschwarz? Wenge? Hematitschwarz? „Máte odstín...“, někteří architekti žasnou, když vysloví přání tmavého provedení povrchu a konzultanti architektů ADLER okamžitě navrhují nejrozmanitější tmavé a černé varianty. Ostatně vývojáři přednícho rakouského odborníka na povrchové úpravy dřeva již dlouho uznávají, že vedle žádaných šedých tónů se pro design dřevěných fasád stále častěji používají i tmavší barvy. Důkazy, že černá je krásná, najdete už po celé zemi. A opět se ukazuje, že „malé černé šaty“ sluší opravdu každému, hodí se ke všem příležitostem – a mohou být stejně tak elegantní i extravagantní, rezervované nebo výrazné, jednoduché či dramatické.

Uhlí & žár

Povrchová úprava ADLER Lignovit Platin v onyxově černém odstínu dělá z Tauberovy filharmonie v německém Weikersheimu opravdový klenot: „Večer se zdá, že budova zevnitř téměř září,“ je nadšen režisér Johannes Mnich působivou hrou světla na laťové fasádě. Návrh s vodou ředitelnou a tedy ekologickou metalickou lazurou měl velmi pragmatické, zřejmé důvody. „Nechtěli jsme, aby dřevo vlivem počasí nepravidelně šedlo. Koncertní sál by neměl vypadat jako stodola,“ vysvětluje Mnich. Výsledek každopádně mluví za vše. Skulpturální budova od HENN Architekten je dnes, téměř čtyři roky po otevření, stejně krásná jako první den.

Černá & bílá

Byla to také hra protikladů, která zlákala Smartvoll Architekten k použití tmavého nátěru pro jejich projekt „Haus B“ v Klosterneuburgu. „Dřevěná přístavba tvoří dokonalý kontrast k čistě bílé staré budově,“ vysvětluje Christian Kircher. Projektanti se proto rozhodli pro opravdu tmavý odstín. Před nátěrem ADLER Lignovit Platin v onyxově černé barvě byly modřínové lamely naimpregnovány ADLER Lignovit Lasur v odstínu Puma. Totiž - není černá jako černá. „Různými kombinacemi a na rozličných druzích dřevin můžeme dosáhnout nejrůznějších tónů a efektů,“ vysvětluje architektonický poradce ADLER Manfred Höfurthner. Trvanlivost tmavě natřené dřevěné fasády lze jistě srovnat s povrchovou úpravou "umělou šedou patinou". „Postupem času se i zde vytvoří přirozená patina a barevný tón se může v nuancích měnit. Ale právě proto fasáda působí živěji, dřevěněji, atmosféričtěji,“ hovoří o zcela žádoucím vývoji.

Fasáda & okna

Tmavé tóny jsou obzvláště překvapivé a krásné v kombinaci se světlými dřevěnými povrchy, například v interiéru, a s nezvětralými spodními stranami střechy a výklenky - například v Haus St. Peter od architektonické kanceláře Bogenfeld. Díky lazuře ADLER Pullex 3in1 v černohnědé barvě wenge vypadá smrková fasáda „jako lesklá koňská srst“, zatímco vstupní nika byla navržena v povrchové úpravě s olejem na dřevo Pullex Holzöl v přírodním odstínu. Okna jsou ale vhodná i pro kontrastní akcenty – jako v bytovém projektu „Gartengasse Gmunden“ od WSO Gemeinwohlige Bau. Fasáda z modřínového dřeva se leskne v tumalínovém odstínu ADLER Lignovit Platin Turmalinschwarz a výrazně přispívá k luxusnímu vzhledu objektu.

Les & voda

Černá je právě tak majestátní jako skromná. Druhá zmiňovaná vlastnost byla žádaná pro „Cabanas“, které GCA Wohnen realizovala v Kuchelauer Hafen ve Vídni. „Záleželo nám na tom, abychom 17 moderních lázeňských domů co nejcitlivěji začlenili do krajiny,“ zdůrazňuje architektka Andrea Probst. Fasáda ze smrkových desek s povrchovou úpravou ADLER Lignovit Platin v odstínu Onyxschwarz přebírá motiv tmavé vody a ladí se zelení okolí. Právě tento přirozený efekt – jako tmavý kmen stromu v lese – zajišťuje černohnědé povrchové úpravě dřeva velkou oblíbenost, je přesvědčen Ulrich Fideler, architekt ADLER v Německu. „Trend bude jistě ovlivněn tradičními metodami, jako je např. japonské zuhelnatění dřeva nebo ošetření dehtem,“ říká. Zatímco však tyto složité techniky mají řadu nevýhod, provedení s povrchovými úpravami ADLER přesvědčí svou odolností a uživatelskou přívětivostí.

Jednoduchost & elegance

Majitel rodinného domu v tyrolském městečku Holzgau, který pro něj navrhla jeho sestra Claudia Gast z architektonické kanceláře Unisono, se mohl o kráse tmavých tónů dřeva přesvědčit na vlastní oči. Se svými pracovitými pomocníky nejprve natřel fasádu ze smrkových lamel Pullexem 3in1 v odstínu Puma a poté další vrstvou v odstínu Onyxschwarz. Černá jako nepřítomnost světla „se drží zpátky, ale polarizuje – líbí se vám to, nebo se vám to nelíbí,“ uvádí Gast různé reakce. Budova, která vybízí k diskusi, která nenechá nikoho chladným - je proto černá oblíbená barva architektů? „Možná proto, že ztělesňuje jednoduchost a eleganci,“ říká Gast. Ale ať už je efekt jakýkoli, ADLER má pro dřevostavby vždy připraven ten správný tmavý tón!

ADLER - V našich žilách proudí barva

Se zhruba 720 zaměstnanci je ADLER předním rakouským výrobcem barev, laků a prostředků na ochranu dřeva. Společnost založenou v roce 1934 Johannem Berghoferem, dodnes rodinný podnik, řídí ve třetí generaci Andrea Berghoferová. Téměř 21 000 tun barvy každoročně opouští továrnu ve Schwazu a dostává se k zákazníkům ve více než 30 zemích po celém světě. ADLER má distribuční společnosti v Německu, Itálii, Polsku, Holandsku, Švýcarsku, České republice a na Slovensku; jediným výrobním místem je ADLER-Werk Lackfabrik ve Schwazu / Tyrolsku (AT). ADLER je první společností ve svém oboru, která je od roku 2018 100% klimaticky neutrální. Společnost ADLER snížila svou ekologickou stopu na minimum pomocí mnoha opatření. Zbytkové emise, kterým se i navzdory všem těmto opatřením nelze vyhnout, kompenzuje společnost ADLER koupí uznávaných certifikátů o ochraně klimatu, čímž pomáhá financovat nové projekty v oblasti ochrany klimatu.

© by adler-lacke.com