Ⓒ © Thomas Steinert 2016 | © © Thomas Steinert 2016
Nábytek

Nábytek "ušitý" na míru

Projekty této nevšední projektantské kanceláře a truhlárny mají charakteristický podpis. Ve svém vídeňském ateliéru vyrábějí jednotlivé kusy, ale i kompletní zařízení interiérů.

© © Thomas Steinert 2016
© © Thomas Steinert 2016
© © Thomas Steinert 2016
© © Thomas Steinert 2016

Vytvářet je jako myslet rukama: myšlenka, která byla na počátku značky "Handgedacht". V roce 2015 mladí tesaři a designéři Martin Aigner, Moritz Schaufler a Benjamin Sodemann spojily své síly do této jedné značky, aby ve své vídeňské dílně na U-Bahn-Bogen 75 a 76 začali vyrábět nábytek - od jednotlivých kusů až po kompletní vybavení interiéru. "Ještě předtím, než si sedneme za pracovní stůl, si musíme nejprve zákazníka poslechnout," zdůrazňuje zkušený interiérový designér a mistr tesař Aigner, který je zodpovědný za plánování v týmu Handgedacht: Jaká přání a nápady má zákazník? Jaký rozpočet má k dispozici? Jaký kus nábytku se do daného prostoru bude hodit? Tyto otázky jsou na začátku společného procesu navrhování, ve kterém se formulují myšlenky každého zákazníka s vlastními koncepcemi týmu do jednoho nového celku. Na druhém konci tohoto procesu je nábytek ušitý na míru jako oblek: každý hotový kus je jiný, každý má vlastní designový nádech a duši konkrétního zákazníka i prostoru, v kterém je umístěn.

Kulaté a rovné

Ačkoli se charakteristickým rukopisem vyznačuje většina ručně vyráběného nábytku. Zde se jedná především o vědomé napojení se, designéra Martina Aignera, na daný prostor. Ve vídeňském podkrovním bytě zákazníka, který chtěl do vybavení obývacího pokoje přidat speciální nábytek na uskladnění, si všiml výrazné šikmé střechy. To, co by bylo pro jiné překážkou, bylo pro Aigner kreativním impulzem: "Líbila se mi myšlenka, že bych do této šikmé střechy vložil kulatý předmět, který by na jedné straně mluvil v prostoru sám za sebe, a na druhé straně by šikminu zdůrazňovat a podepíral."  Takže jeho tým vytvořil kus ve tvaru válce, který se zasouvá do šikmé střechy. V designu přední části pokračuje téměř umělecká hra přímých a kulatých čar. Jako úchytku pro zásuvky truhláři vyfrézovali do přední strany kruh z multiplexní desky. Spolu s dvěma policemi v zadní části, které se dají otevřít pomocí výklopných dvířek, nabízí truhlice dostatek úložného prostoru. Na povrchovou úpravu dubového dřeva, ze kterého je vyrobeny tělo a zásuvky, tesaři využili produkt Legno-Öl od společnosti ADLER. "Při tomto projektu bylo pro nás obzvláště důležité přirozené provedení povrchu, který se hodí pro tento jednoduchý design. V oleji Legno-Öl od společnosti ADLER jsme našli ideální produkt pro tento účel, navíc se také velmi snadno používá,"  říká Aigner.

Světlé a tmavé

Zcela odlišnou formu designu interiéru má návrh advokátní kanceláře WRTP Lawyers ve Vídni. Vysoké místnosti starého bytu na vídeňské universitě měly být rozděleny na sektory, které by umožňovaly soustředěnou práci a poskytovaly soukromí pro důvěrné rozhovory v přátelské atmosféře. Musí tedy propouštět světlo, ale také tlumit zvuk. "Právníci do našich plánovacích diskusí přinesli výrazné upřednostnění industriálního designu. Zároveň jsme do tohoto návrhu chtěli zahrnout i styl staré vídeňské budovy,"  vzpomíná Aigner.

Pro tento účel truhláři navrhli dělicí stěny z třívrstvých smrkových panelů, ve kterých jsou zarámované velké skleněné plochy. Rámy jsou povrchově upraveny interiérovou lazurou ADLER Innenlasur v tmavé stříbrné barvě, která vytváří výrazný kontrast k světlým povrchům chráněných bezbarvým nábytkovým lakem Legnopur. Jasné linie dělících stěn jsou v atraktivním kontrastu s parketami se vzorem rybí kosti a kulatými okny starých budov. Nápadité řešení, díky kterému se tesaři a designéři dostali až do finále soutěže "Kancelář roku". "U nás jde design a řemeslo ruku v ruce, a to je velká svoboda pro individualitu, kreativitu a improvizaci" - koncept s budoucností.


www.handgedacht.wien

© by adler-lacke.com